Franciszkanie

Franciszkanie

ZAKON BRACI MNIEJSZYCH - FRANCISZKANÓW

Gdy widzisz człowieka ubranego w brązowy habit, przepasany białym sznurem, z różańcem u boku,
możesz być pewien, że spotkałeś franciszkanina.
Wielu ludzi widząc zakonnika myśli, że widzi księdza, ale chociaż mamy wiele wspólnego
i walczymy po tej samej stronie dla Jezusa Chrystusa, to nie jesteśmy księżmi.
Tym, co nas wyróżnia w rodzinie Kościoła jest Charyzmat franciszkański i sposób życia.

FranciszkaniePonad 800 lat temu młody człowiek z Asyżu usłyszał kazanie o tym, jak uczniowie Jezusa zostali wysłani „bez srebra i złota”. Ten fragment Ewangelii św. Mateusza wywarł na Franciszku takie wrażenie, że postanowił całkowicie poświęcić się życiu ubogiemu, tak jak apostołowie. Ubrał się w szorstką szatę, chodził boso i „bez torby na drogę ani laski” zaczął głosić pokutę. Usłyszał także przesłanie odnowy z pięknego krucyfiksu w opuszczonym kościele San Damiano; „Napraw mój Kościół”. Do Franciszka wkrótce dołączyli inni towarzysze, w tym młoda szlachcianka Clare. Opiekowali się trędowatymi zmuszonymi do życia poza Asyżem i naprawiali zrujnowane kościoły. Ich życie było niezwykle surowe, ale żyli radośnie, w głębokim duchu służby dla ubogich i wykluczonych, z ufnością w Bożą opatrznościową opiekę…


Św. FranciszekŚw. Franciszek nauczał o niezwykłej miłości Boga do nawet najmniejszych ze swoich stworzeń i mówił o cudownej pokorze Boga, który zdecydował się urodzić w ubóstwie w Betlejem i który każdego dnia uniża się, aby być naprawdę obecnym pod pozorami kawałka chleba na ołtarzu.


U papieżaW 1209 roku pierwsza grupa braci przeszła pieszo z Asyżu do Rzymu i jako niezwykły przykład działania Ducha Świętego, obdarta banda braci została przyjęta przez papieża Innocentego III, który zatwierdził ich sposób życia.


Liczebność braciLiczba braci i sióstr szybko rosła, rozprzestrzeniając się z maleńkiego kościoła Matki Bożej Anielskiej, Porcjunkuli, a za życia św. Franciszka bracia osiedlili się w całej Europie. W tych wczesnych dniach pierwsi męczennicy Zakonu zginęli w Maroku, a Franciszek cieszył się, że ma braci, którzy oddali życie za Chrystusa. Sam Franciszek udał się do Ziemi Świętej podczas wypraw krzyżowych, gdzie odbył pełne szacunku spotkanie z sułtanem i rozmawiał z nim o sprawach duchowych.


Stygmaty św. FranciszkaPóźniej Św. Franciszek otrzymał Stygmaty na Górze Alverna – zewnętrzne oznaki jego życia intensywnej modlitwy i oddania Męce Pańskiej oraz potwierdzenie pójścia śladami Chrystusa. Pomimo ciężkiego stanu zdrowia, nadal śpiewał Pieśń Brata Słońca na chwałę Boga i Stworzenia, aż w 1226 roku odwiedziła go Siostra Śmierć.


Po śmierci św. Franciszka (w 1226 r.) powstał między zakonnikami podział na dwie grupy. Pierwsza pragnęła zachować pierwotny radykalizm życia założyciela, należało do niej niewielu starszych wiekiem zakonników. Druga optowała za dostosowaniem funkcjonowania i działalności zakonu do ciągle wzrastającej liczby braci oraz do nowym zadań stawianych im przez Kościół. Tych była zdecydowana większość.


św. BonawewnturaTo napięcie załagodził generał św. Bonawentura z Bagnoreggio (1217-1274), określany drugim założycielem zakonu. Pod koniec XIII w. franciszkanie mieli klasztory w wielu krajach europejskich, a ich liczba przekroczyła 30 tys. Wówczas w zakonie pojawił się kolejny ruch reformatorski, tzw. Spirytuałowie. To oni zapoczątkowali tzw. obserwację, czyli ruch ścisłego przestrzegania reguły. Ruch ten w połowie XV w. znalazł wielkiego protektora w osobie św. Bernardyna ze Sieny (1380-1444), wikariusza generalnego zakonu.


papież Leon XW 1517 r. papież Leon X zwołał w Rzymie kapitułę wszystkich franciszkanów, zarówno obserwantów, jak i tych, którzy stanowili trzon zakonu – konwentualnych, którzy sprawowali nad obserwantami formalną władzę. Do 1517 r. zakon miał jednego generała, był nim zawsze franciszkanin z głównego nurtu (konwentualnych).

Na tej kapitule obserwanci otrzymali niezależność, zostali nazwani Braćmi Mniejszymi Regularnej Obserwy, została im powierzona pieczęć zakonu. Ta decyzja papieża stanowiła formalny podział zakonu na dwa autonomiczne zakony: Braci Mniejszych Konwentualnych i Braci Mniejszych Obserwantów. Od tej pory każdy zakon wybierał własnego generała.


Padre Matteo de BascioW kolejnych latach w zakonie obserwantów tworzyły się nowe odłamy: reformaci, alkantaryści, rekolektanci, bracia tzw. „małej reformy”. W 1897 r. papież Leon XIII połączył wszystkie te odłamy w jeden zakon o nazwie Zakon Braci Mniejszych.

W XVI wieku wśród kolejnych ruchów reformatorskich wyłoniła się frakcja Mateusza z Bascio, co zapoczątkowało powstanie trzeciego zakonu franciszkanów. Ten odłam miał wsparcie i formalną opiekę w zakonie konwentualnych. W 1528 r. papież Klemens VII wydał zgodę na powstanie nowego Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, oficjalnie został zatwierdzony w 1619r.

 

 

Zakon Braci Mniejszych Franciszkanów

Franciszkanie to szereg zgromadzeń nawiązujących do reguły zakonnej ułożonej przez św. Franciszka z Asyżu. Początek zakonowi dał św. Franciszek, który poruszony łaską Bożą postanowił podjąć życie pokutne, wiernie zachowując Ewangelię. Kiedy przyłączyli się do niego pierwsi naśladowcy, ułożył regułę, którą ustnie zatwierdził w 1209 r. papież Innocenty III, a ostatecznie potwierdził pisemnie w 1223 r. – wydając bullę – papież Honoriusz III. Franciszek, jego współbracia i uczniowie kładli nacisk na naśladowanie Jezusa Chrystusa i życie w prostocie i ubóstwie.

 Zakon Braci Mniejszych (po łacinie Ordo Fratrum Minorum w skrócie OFM), bo tak brzmi jego pełna nazwa, zapoczątkował w Kościele Katolickim nowy typ zakonów, zwanych żebrzącymi lub mendykanckimi. Zakon jeszcze za życia św. Franciszka osiągnął liczbę kilku tysięcy członków. Pierwsi Bracia Mniejsi rozeszli się szybko po Europie, ogarniając, podobnie jak dominikanie, cały obszar zachodniego chrześcijaństwa.
Różna interpretacja i praktyka surowego przepisu reguły o ubóstwie spowodowała, że jednolity początkowo zakon począł od XIV w. dzielić się na różne odłamy, a od 1517 r. nawet formować się przy udziale papieży w odrębne administracyjnie zakony. Na początku XIV w. wyodrębnił się odłam franciszkanów tzw. obserwancki, pragnący wierniejszego przestrzegania ideału franciszkańskiego.

 Obecnie istnieją trzy główne gałęzie wszystkie oparte na tej samej regule, a różniące się tylko odmiennymi konstytucjami oraz różnym krojem i barwą noszonego habitu. Są to Zakon Braci Mniejszych (OFM), zwanych powszechnie franciszkanami, w Polsce bernardynami lub reformatami, którym papieże Leon X w 1517 r. i Leon XII w 1897 r. przyznali pieczęć całego zakonu oraz pierwszeństwo przed pozostałymi gałęziami zakonu (obecnie na świecie jest 17 922 członków), noszą oni brązowy habit. Następnie Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych (OFM Conv.), zwani minorytami, w Polsce franciszkanami (obecnie na świecie 4514 franciszkanów konwentualnych), noszą oni habit czarny. Zakon Braci Mniejszych Kapucynów (OFM Cap.) (obecnie na świecie 11 045 kapucynów) noszą oni habit brązowy z charakterystycznym wydłużonym kapturem.
Do Polski przybyli Franciszkanie już w 1236 r,. osiadając w Krakowie i Wrocławiu. W 1453 r., za sprawą św. Jana Kapistrana pojawili się w Polsce obserwanci, zwani u nas bernardynami. Od roku 1587 obecni są w naszym kraju Bracia Mniejsi Ściślejszej Obserwancji, zwani w Polsce reformatami. Podobnie jak to miało miejsce w całej Europie, również i u nas nastąpił ich szybki rozwój. Natomiast Kapucynów sprowadził do Polski dopiero ok. 1681 r. król Jan III Sobieski po zwycięstwie wiedeńskim.

 Główni polscy święci i błogosławieni z rodziny franciszkańskiej to: Jakub Strzemię, Jan z Dukli, Honorat Koźmiński, Maksymilian Maria Kolbe, Rafał Chyliński, Rafał z Proszowic, Szymon z Lipnicy i Władysław z Gielniowa.

JJak nas rozpoznać?
Gdy widzisz człowieka ubranego w brązowy habit, przepasany białym sznurem, z różańcem u boku, możesz być pewien, że spotkałeś franciszkanina. Wielu ludzi widząc zakonnika myśli, że widzi księdza, ale chociaż mamy wiele wspólnego i walczymy po tej samej stronie dla Jezusa Chrystusa, to nie jesteśmy księżmi. Tym, co nas wyróżnia w rodzinie Kościoła jest Charyzmat franciszkański i sposób życia.

ŻŻycie charyzmatem franciszkańskim
„Reguła i życie braci mniejszych jest takie: zachowywać świętą Ewangelię Pana naszego Jezusa Chrystusa, żyjąc w posłuszeństwie, bez własności i w czystości”...

WWspólnota
„Pan dał mi braci” powiedział św. Franciszek, stąd jednym z filarów naszego życia jest życie nie w pojedynkę, ale we  wspólnocie, przynajmniej trzyosobowej. Chodzi m. in. o to, że w głoszeniu Ewangelii, bardziej od słów przemawia świadectwo wzajemnej, braterskiej miłości. Życie wspólne to też ciągła okazja do ćwiczenia się w czynieniu sobie nawzajem dobra.

PPokuta
Jesteśmy świadomi swojej grzeszności i tego, że mamy trzech przeciwników: szatana, świat i ciało. Pokuta wyrażająca się w poście i umartwieniu hartuje naszą wolę i sprawia, że to my panujemy nad pożądaniami i grzechem a nie one nad nami. Znając swoją słabość z pomocą Bożą jesteśmy gotowi do najcięższych bojów.

RRadość
Radość franciszkańska, nie wypływa z gwarancji beztroskiego życia. Przeciwnie może objawić się dopiero w największych trudnościach i cierpieniach. Ostatecznie czerpiemy ją z tego, że w cierpieniu stajemy się najbardziej podobni do Jezusa. Dzisiejszy świat traci radość wraz z przyjściem cierpienia lub trudności. Franciszek przeciwnie, cierpienia i trudności traktuje, jako okazję, do ćwiczenia się w cnotach takich jak cierpliwość, wytrwałość a przede wszystkim miłość. Jest to droga, którą staramy się iść również dzisiaj.

MModlitwa
„Bracia niech przede wszystkim starają się posiąść Ducha Pańskiego i otworzyć się na Jego święte działanie”. Każdy franciszkanin wie, że bez Jezusa nic nie możemy uczynić. To On obdarza nas mocą z góry do wszelkiego działania. Modlitwa, zwłaszcza Eucharystia, to miejsce spotkania z żywym Bogiem. Tu w sposób szczególny spotykamy Tego, któremu oddaliśmy życie.

PPraca
„Bracia, którym Pan dał łaskę pracowania, niech pracują gorliwie i sumiennie, tak, aby wyzbywszy się próżnowania, nieprzyjaciela duszy, nie zgasili ducha świętej modlitwy i pobożności, któremu powinno służyć wszystko doczesne. Jako wynagrodzenie za pracę mogą przyjmować dla siebie i dla swoich braci środki konieczne do życia, oprócz denarów lub pieniędzy, i to pokornie, jak przystoi sługom Boga i wyznawcom najświętszego ubóstwa”. Św. Franciszek.

Asyż

400 lat franciszkanów

565 lat franciszkanów

we Wschowie

We Wschowie początki fundacji franciszkańskiej sięgają roku 1457, kiedy to mieszczanie i magistrat królewskiego miasta Wschowy, ofiarowali bernardynom teren pod budowę kościoła i klasztoru. W 1462 r. z ofiar mieszczan i okolicznej szlachty zbudowano kościół i klasztor pod wezwaniem św. Franciszka z Asyżu i św. Bernardyna ze Sieny. Klasztor początkowo należał do prowincji czesko-austriackiej.

W roku 1467 wszedł w skład nowo powstałej polskiej prowincji obserwantów. W latach 1456 – 1558, klasztor pomyślnie się rozwijał, a zakonnicy prowadzili bez większych przeszkód swoją działalność duszpasterską.

 

Czytaj dalej na temat historii klasztoru

 

 

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.

800 lat zakonu